بازنمایی دینداری در رمان های عامه پسند ایرانی(1368-1388)
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه امام صادق علیه السلام - دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی
- نویسنده مرتضی انصاری زاده
- استاد راهنما حسام الدین آشنا
- سال انتشار 1391
چکیده
چکیده: دینداری یکی از مفاهیم مهم برای محققان علوم اجتماعی است. مردم در زندگی روزمره خود به برداشت ها و تفسیرهایی از دین دست می زنند که ممکن است متفاوت با دین رسمی باشد. دینداری اشاره به همین جریان دارد. طبیعی است که برخی از این برداشت ها و تفسیرها می توانند موجب پدید آمدن دیدگاه های انحرافی بشوند. گام اول در خصوص حل چنین مشکلی، شناخت وضعیت جاری و دینداری موجود در جامعه است که این شناخت می تواند پایه ای برای سیاست ها و فعالیت های بعدی باشد. به همین منظور لازم است با مراجعه به نمودهای مختلف فرهنگ – و در این پایان نامه فرهنگ عامه- وضعیت آن مشخص گردد. یکی از نمودهای فرهنگ عامه رمان های عامه پسند هستند. این رمان ها از آنجا که با علایق عامه سروکار دارند برای ما مهم هستند. در گذشته این رمان ها به راحتی و با زدن برچسب های منفی از حیطه کار محققان خارج می شدند اما امروزه و به خصوص در مکتب مطالعات فرهنگی و به دلیل سروکار داشتن با علایق توده ها اهمیت آن ها کشف شده است. پس از مباحث اولیه در خصوص دینداری و رمان عامه پسند، مباحث پیتر برگر در خصوص دینداری برای پایان نامه پیش رو مناسب تشخیص داده شدند. برگر از سه مولفه دین خصوصی، دین گزینشی و تکثر گرایی در دین برای مطالعه دینداری استفاده می کند. مورد چهارمی هم که در واقع ادامه موارد قبلی است اضافه شد بدین صورت که رابطه ویژگی های اقشار با دینداری چگونه است. سه ویژگی "سن"، "جنسیت" و "تحصیلات و مقام اجتماعی" انتخاب شدند. در ادامه با استفاده از رویکرد نورمن فرکلاف در تحلیل گفتمان پنج رمان عامه پسند انتخاب شده مطالعه و بررسی شدند. نتایج گرفته شده به این صورت بود که وضعیت موارد ذکر شده در خصوص دینداری ارتباط زیادی با نوع زندگی شخصیت ها دارد. بدین معنا که در مواردی که زندگی مدرنی در داستان جاری بود، بیشتر شاهد همراهی با مولفه های برگر بودیم و در داستان های با زندگی سنتی خلاف این مطلب مشاهده شد. ضمن آن که در داستان های گروه دوم دینداری بین اقشار مختلف تفاوت چندانی نداشت اما در داستان های گروه اول با افزایش سن بیشتر، از زنان بیشتر و با افزایش تحصیلات و مقام اجتماعی کمتر می شد. واژگان کلیدی: دینداری، رمان عامه پسند، مطالعات فرهنگی، تحلیل گفتمان، برگر
منابع مشابه
بازنمایی گفتمان های خانواده در مجلات عامه پسند ایرانی
خانوادهگرایی بهمثابه یک گفتمان هژمونیک در فضای فرهنگی و رسانهای کشور در سالهای اخیر توسط گفتمانهای رقیب ازجمله جریان فکری و فرهنگی فمینیسم به چالش کشیده شده است. امروزه فضای فرهنگی و رسانهای جامعة ایرانی بهویژه عرصة مطبوعات و نشر محل تخاصم گفتمانی این دو رویکرد هستند. این پژوهش درصدد بررسی کیفیت بازنمایی گفتمانهای نظری پیرامون خانواده در عرصة مجلات عامهپسند ایرانی است. روش مورد استفاده...
متن کاملبازنمایی فرهنگی در مجلات عامه پسند بررسی تحول گفتمان فرهنگی در مجلات عامه پسند مطالعه موردی سالهای 85 ـ 75ـ 65
هدف پژوهش حاضر مقایسه وضعیت بازنمایی و سیر تحولات گفتمان فرهنگی مجلات عامه پسند دهههای 60، 70 و 80 بوده است. بر این اساس با به کارگیری تلفیقی از روشهای کمی و کیفی، مانند تحلیل محتوا و نشانهشناسی سعی شده است به پرسشهای مهمی درباره ساختار روایی و زیباییشناختی، گرایشهای خرده فرهنگی و ارزشهای بازنمود شده در مجلات عامه پسند، پاسخ داده شود. برای این منظور، 144 شماره از 6 مجله جوانان...
متن کاملجهانیشدن و بازنمایی نمودهای محلی- فرامحلی تبلیغات تجاری در مجلات عامه پسند ایرانی
پژوهش حاضر در پارادایم جهانیشدن و بر مبنای نظری جهانی- محلی شدن رونالد رابرتسون به بررسی نشانههای محلی و فرامحلی تبلیغات تجاری مجلهی عامه پسند «خانواده سبز» میپردازد. این پژوهش برخلاف تحقیقات اقتصاد محور تبلیغات با رویکرد مطالعات فرهنگی به کارکرد فرهنگی تبلیغات تجاری میپردازد و معانی فرهنگی مستتر و آشکار تبلیغاتی را تحلیل میکند. پژوهش از روش تحلیل محتوای کمی و روش کیفی نشانهشن...
متن کاملبازنمایی جوان در سینمای عامه پسند: مقایسۀ تطبیقی دو دورۀ اصلاحات و اصول گرایی
هدف اصلی این مقاله، مطالعۀ نحوۀ بازنمایی جوان در سینمای عامه پسند ایران از راه مقایسۀ تطبیقی فیلم های برگزیده در دو دورۀ اصلاحات (1376- 1384) و اصول گرایی (1384- 1389) است. به این منظور، با بهره گیری از نظریۀ بازنمایی هبدیج و مفاهیم مرتبط در حوزۀ مطالعات جوانان، نظیر «بازنمایی به مثابۀ دردسر» و «بازنمایی به مثابۀ خوش گذرانی»، سه فیلم از دورۀ اصلاحات («زیر پوست شهر»، «پارتی» و «من ترانه 15 سال د...
متن کاملDev123562 1388..1388
The authors contacted the journal when they became aware of a number of errors involving the re-use of lanes and panels in multiple figures of the paper. Specifically, the vinculin lanes in Fig. 6H and Fig. 1E are identical, and two of these lanes are also duplicated in Fig. 7D. In addition, the vinculin lanes 1-3 in Fig. 7C are duplicated in lanes 4-6, and in Fig. 9 the Bcl-XL bands in lanes 2...
متن کاملساختار روایی وایدئولوژیک یک سینمای عامه پسند
ایران را تشکیل می دهند در جامعه ی ایرانی در گستره ای وسیع مصرف می شوند. هر چند که این فیلم ها در پژوهش های فرهنگی رایج در کشور، چندان مورد توجه قرار نمی گیرند، اما بر اساس نظریه های فرهنگی متأخر، آنها متون فرهن گیِ متشکل از رمزگان ایدئولو ژیکی هستند که در برساخته شدن ادراک اجتماعی جمعی، نقشی اساسی دارند . بنابراین، سؤالی که مطرح می شود این است که فیلم های عامه پسند ایرانی از چه نوع ساختارهای روا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه امام صادق علیه السلام - دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023